MISSIE
Het creëren van een woon- en leefklimaat waarin de cliënt, ondanks eventuele (toenemende) afhankelijkheid van anderen, zelf richting geeft aan het eigen leven.
VISIE
Door het beïnvloeden van omgevingsfactoren en het ondersteunen van het zelfzorgvermogen is de mens in staat om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven in zijn eigen woon- en leefomgeving. Hierbij wordt uitgegaan van een zelfstandige, verantwoordelijke burger die in staat is zelf keuzes te maken. De zinbeleving van de mens staat hierbij centraal.
Hier komt uit voort dat de medewerkers van Het Hoge Veer het belangrijk vinden dat de cliënt in de gelegenheid wordt gesteld om zo veel en zo lang mogelijk voor zichzelf te zorgen. Daarbij vinden zij het tevens van belang dat de cliënt de touwtjes in eigen handen blijft houden. De wensen, behoeften en het welzijn van de cliënt staan hierbij centraal.
Zorgorganisatie Het Hoge Veer richt zich op mensen met een zorgvraag in de gemeente Geertruidenberg (de kernen Raamsdonksveer, Raamsdonk en Geertruidenberg) en de direct omliggende gemeenten. Het Hoge Veer richt zich hierbij met de zorgverlening op zowel mensen die in één van de woonzorgcomplexen wonen, als op mensen die buiten de complexen wonen (zorg aan huis).
HKZ-certificaat
Zorgorganisatie Het Hoge Veer staat garant voor een hoge kwaliteit van zorg-, welzijns- en dienstverlening. Ieder jaar laat Zorgorganisatie Het Hoge Veer het kwaliteitsniveau onderzoeken door een onafhankelijke en gecertificeerde organisatie (TÜV). Sinds eind 2010 beschikt Zorgorganisatie Het Hoge Veer over het HKZ-certificaat.
Het algemeen beeld dat uit de onderzoeken naar voren komt is dat Zorgorganisatie Het Hoge Veer een zeer gedegen kwaliteitssysteem heeft opgebouwd dat uitgebreid is gedocumenteerd en waarvan de betrokken medewerkers goed op de hoogte zijn.
De aandachtspunten uit de rapporten worden onder andere besproken in de raad van toezicht, het managementteam, de cliëntenraad en de ondernemingsraad en worden ter verbetering opgenomen in de beleidsplannen. De resultaten van het onderzoek van TÜV zijn opvraagbaar bij Zorgorganisatie Het Hoge Veer.
Waarderingsonderzoek cliënten
De tevredenheid van onze cliënten wordt 2x per jaar op teamniveau gemeten met de applicatie van CareRate. De teams bespreken de feedbacks en formuleren een verbeterpunt. De leden van een team vullen per verbeterpunt gezamenlijk de oplossing in. Na enige tijd wordt deze oplossing geëvalueerd in het teamoverleg. De weergave van de meting wordt zichtbaar op een deelposter.
Normen verantwoorde zorg
Ieder jaar laat Zorgorganisatie Het Hoge Veer zich op de normen met betrekking tot Verantwoorde Zorg beoordelen door een onafhankelijke en gecertificeerde organisatie. De uitslag van deze beoordeling kunt u terugvinden op de vergelijkingswebsite KiesBeter.nl.
Fixatievrije zorginstelling
Zorgorganisatie Het Hoge Veer heeft het Waarborgzegel Fixatievrije Zorginstelling 2019-2021 ontvangen van de Stichting Innovatiekring Dementie (IDé) (www.innovatiekringdementie.nl). Met drie sterren voldoet Zorgorganisatie Het Hoge Veer aan alle eisen van een fixatievrije zorginstelling en zetten het bestuur en medewerkers zich er extra voor in dat cliënten waar mogelijk in beweging en zelfredzaam blijven. Zorgorganisatie Het Hoge Veer is dan ook als driesterreninstelling ingeschreven in het Register Fixatievrije Zorginstelling.
Ketenzorg
Zorgorganisatie Het Hoge Veer streeft naar een zeer nauwe samenwerking met andere organisaties en ketenzorg-partners. Voorwaarde voor dergelijke samenwerkingsrelaties is dat er sprake moet zijn van aanvullendheid, een gerichtheid op de gemeente Geertruidenberg en dat het niet ten koste gaat van principes rond marktwerking. Met betrekking tot ketenzorg participeert Zorgorganisatie Het Hoge Veer in diverse projecten zoals dementie (www.dementiezorg.nl) en palliatieve zorg (www.watalsiknietmeerbeterword.nl). Zorgorganisatie Het Hoge Veer heeft een bewegingsprogramma voor mensen die in het complex wonen en daarbuiten.
Download hier het strategisch beleidsplan 2021 – 2025 van Zorgorganisatie Het Hoge Veer
Mantelzorgbeleid Zorgorganisatie Het Hoge Veer
De visie van Zorgorganisatie Het Hoge Veer is het beïnvloeden van omgevingsfactoren en het ondersteunen van het zelfzorgvermogen, zodat de cliënt zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen in zijn of haar eigen woon- en leefomgeving. Hierbij wordt uitgegaan van een zelfstandige en verantwoordelijke burger die in staat is zelf keuzes te maken. De zinsbeleving van de cliënt staat hierbij centraal.
Mantelzorg en de mantelzorger
Zorgorganisatie Het Hoge Veer gaat middels haar visie er vanuit dat mantelzorg een onderdeel is van het zelfzorgvermogen en bijdraagt tot het zo lang mogelijk zelfstandig wonen en functioneren. Dit geldt voor zowel cliënten die in de thuissituatie zorg ontvangen als voor cliënten die wonen in één van onze woon-zorgcomplexen.
Een mantelzorger is in veel gevallen een familielid, vriend of buur die regelmatig contact heeft met de cliënt. Zij kennen de cliënt goed en helpen bij activiteiten die de cliënt niet meer kan verrichten. De aard van die activiteiten kunnen heel divers zijn. Van boodschappen doen, administratie bijhouden tot aan lichamelijke verzorging toe. Vaak zijn zij een groot gedeelte van de dag aanwezig bij de cliënt. De omvang van mantelzorg en daarmee de belasting van de mantelzorger is dan ook per mantelzorger verschillend. De mantelzorger is gezien diens (vaak al jarenlange) relatie met de cliënt uitermate belangrijk voor het welzijn van de cliënt. De relatie tussen cliënt en mantelzorger dient dan ook in het algemeen zo veel mogelijk in stand te worden gehouden.
De zorg vanuit Zorgorganisatie Het Hoge Veer dient hieraan ondersteunend en aanvullend te zijn. De mantelzorger neemt een belangrijke plaats in binnen het zorgproces. Mantelzorgers kunnen met hun ervaringsdeskundigheid zo goed mogelijk helpen aan te sluiten bij wat voor de cliënt belangrijk is. Daarbij dragen zij niet alleen bij aan de kwaliteit van leven van onze cliënten, maar zijn zij ook de continue factor wanneer professionele zorg onvermijdelijk is. Het is belangrijk om de mantelzorger zoveel als mogelijk te betrekken binnen het gehele zorgproces.
De samenwerkingsrelatie tussen mantelzorger en zorgverlening is van groot belang. Communicatie afstemming en elkaar ondersteunen zijn hierin sleutelwoorden
Door goede ondersteuning en afstemming wordt de draagkracht van de mantelzorger in stand gehouden en vergroot waardoor de draaglast verminderd. Dit is een taak van de zorgcoördinator die frequent contact heeft met de cliënt en de mantelzorger. Zij is het vaste aanspreekpunt voor de mantelzorger, door dit contact kan er afstemming plaatsvinden.
De zorgcoördinatoren hebben oog voor wat de mantelzorger nodig heeft en kunnen zich verplaatsen in de positie van de mantelzorger. Dit alles draagt bij aan het voorkomen van lichamelijke, psychische en/of emotionele overbelasting.
Het is mogelijk om de informatie over het zorgproces op cliëntniveau elk gewenst moment en plaats beschikbaar te hebben voor de individuele cliënt en/of de mantelzorger. Door middel van de internet applicatie Carenzorgt. Carenzorgt is een site voor mensen die zorg ontvangen of mensen die voor iemand zorgen. Het is een digitaal portaal waar u en uw mantelzorger(s) inzicht kunnen krijgen in uw zorg en de mogelijkheid geboden wordt om te communiceren met de zorgverleners. Een uitgebreide uitleg van Carin en wat het digitaal portaal voor u kan betekenen is te vinden op de volgende website www.carenzorgt.nl.
Kortom de samenwerkingsrelatie tussen medewerkers en mantelzorgers is heel belangrijk. We hebben immers een gemeenschappelijk doel; goede zorg leveren. De samenwerking draagt bij dat er beter aangesloten kan worden aan de behoefte en wensen van de cliënten.
Mantelzorgers hebben een stem in mantelzorgbeleid en verbeterpunten
Zorgorganisatie Het Hoge Veer hecht waarde aan de meningen en tips van mantelzorgers. Bij Zorgorganisatie Het Hoge Veer heeft de mantelzorger daarom een stem in het beleid. Mede door periodieke tevredenheidsonderzoeken.
Vanaf 2016 zal er jaarlijks een tevredenheidsonderzoek plaatsvinden onder de mantelzorgers door middel van een vragenlijst. De uitkomsten hiervan kunnen leiden tot speerpunten voor het mantelzorgbeleid en vertaalt worden in verbeteracties op team- en organisatieniveau.
Hieronder vind u de jaardocumenten van Stichting Zorgorganisatie Het Hoge Veer.
Jaardocument 2023 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2022 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2021 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2020 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2019 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2018 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2017 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2016 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2015 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2014 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2013 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2012 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2011 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2010 (pdf, opent in nieuw venster)
Jaardocument 2009 (pdf, opent in nieuw venster)
Meer informatie en jaardocumenten van eerdere jaren kunt u terugvinden op de website van het CIBG.
Zie onderstaande formulier voor het verkrijgen van alle ANBI gegevens:
Formulier-publicatieplicht-ANBI-Zorgorganisatie-Het-Hoge-Veer-2023
Hier kunt u de statuten downloaden (pdf, 254 Kb) (versie 22 juli 2022) en de aanvullende akte met een gedeeltelijke wijziging van 29 april 2024 (pdf, 141 Kb).
Hier kunt u het reglement van de Raad van Toezicht downloaden (pdf, 130 Kb).
Hier kunt u het reglement van de Raad van Bestuur downloaden (pdf, 120 Kb).
De Raad van Toezicht houdt binnen Zorgorganisatie Het Hoge Veer toezicht op het beleid van de directeur/bestuurder.
De Raad van Toezicht bestaat uit:
Voorzitter Raad van Toezicht: Dhr. Drs. H.A.G. Hellegers
Lid Raad van Toezicht (secretaris): Mw. F.J. van den Hout – Slagter
Lid Raad van Toezicht: Mw. Drs. A.J. van der Put – van der Vlugt
Lid Raad van Toezicht: Dhr. E.W. Höppener
Privacy Statement Het Hoge Veer
Dit privacy statement is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door Stichting Zorgorganisatie Het Hoge Veer gevestigd aan de Hoofdstraat 2A/4A te Raamsdonksveer en ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 41099381 hierna aan te duiden als Het Hoge Veer.
Verwerking van persoonsgegevens door Het Hoge Veer
Voor Het Hoge Veer is de bescherming van persoonsgegevens zeer belangrijk. Het Hoge Veer respecteert uw privacy en draagt er zorg voor dat uw persoonlijke gegevens altijd vertrouwelijk en in overeenstemming met de toepasselijke privacywetgeving worden behandeld. Het Hoge Veer streeft ernaar om de privacy van haar klanten, bezoekers en personeel zo goed mogelijk te waarborgen, of het nu gaat om het vastleggen, over verstrekken van uw gegevens, of het voeren van een vertrouwelijk gesprek met uw zorgverlener(s) of HRM adviseur.
Doeleinden van verwerkingen
Uw persoonsgegevens worden door Het Hoge Veer in meerdere verwerkingen voor de volgende doeleinden:
- Het uitvoeren van de met u gesloten (zorg)overeenkomst(en)/arrangementen;
- Het voeren van de administratie alsmede andere interne beheersactiviteiten;
- Het berekenen, vastleggen en innen van verschuldigde bedragen;
- Om met u in contact te kunnen treden en te reageren op door u gestelde vragen;
- De afhandeling van uw aanvraag tot informatie;
- Het doen van klanttevredenheidsonderzoeken en/of ten behoeve van voorlichting;
- Voor het kunnen verzenden van digitale nieuwsbrieven per e-mail;
- Het voldoen aan de wettelijke verplichtingen, zoals de administratie- en bewaarplicht;
- Het behandelen van geschillen en het doen uitvoeren van de accountantscontroles;
- Beveiliging van de gebouwen en eigendommen van Het Hoge Veer;
- Beveiliging en beschikbaarheid van de netwerkinfrastructuur aan derde(n) [bijv gastenwifi];
- Kwaliteits- en trainingsdoeleinden;
- Interne audits om de kwaliteit van de zorg te verbeteren;
- Wetenschappelijk (of historisch) onderzoek;
Rechtsgronden voor de doeleinden van verwerkingen
De rechtsgrond voor de hiervoor beschreven, doch niet uitputtende, doeleinden van de diverse verwerkingen zal gelegen zijn in ieder geval in 1 van onderstaande rechtsgronden:
- Door u gegeven toestemming
- Het op u verzoek nemen van pre-contractuele maatregelen en/of de uitvoering van de met u gesloten (zorg)overeenkomst
- Het voldoen aan wettelijke verplichtingen
- Het beschermen van vitale belangen van uzelf of anderen
- De vervulling van een taak van algemeen belang of een taak in het kader van uitvoering van het openbaar gezag
- De behartiging van de gerechtvaardigde belangen van Het Hoge Veer
Verplichte verstrekking
Wanneer wij om persoonsgegevens vragen dan zullen wij per situatie kenbaar maken of de verstrekking van de gegevens noodzakelijk of verplicht is en wat de (mogelijke) gevolgen zijn indien de gegevens niet worden verstrekt. Uitgangspunt daarbij is steeds dat Het Hoge Veer niet meer persoonsgegevens zal verwerken dan noodzakelijk voor de hiervoor beschreven doeleinden.
Doorgifte aan het buitenland
Uw persoonsgegevens kunnen worden verwerkt binnen landen van de Europese Economische Ruimte (EER). Er vindt geen verwerking plaats van uw persoonsgegevens buiten de EER.
Geautomatiseerde besluitvorming en profiling
Het Hoge Veer maakt geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en/of profiling.
Bewaartermijn
Het Hoge Veer bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de verwerkelijking van de hierboven omschreven doeleinden, tenzij deze gegevens noodzakelijk zijn ter voldoening aan een wettelijke bewaarplicht met daarin voorgeschreven bewaartermijnen.
Beveiliging van uw persoonsgegevens
Het Hoge Veer treft passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige onrechtmatige vorm van verwerking. Het Hoge Veer verlangt overeenkomstige maatregelen van haar verwerkers en heeft dit vastgelegd in een programma van eisen als onderdeel in haar verwerkersovereenkomsten. In dat kader zijn diverse maatregelen genomen waaronder encryptie van data, versleutelde communicatie, behandeling van de data als zijnde vertrouwelijk, etc.. Personen, zoals vrijwilligers en zorgketenpartners, die namens Het Hoge Veer toegang hebben tot uw gegevens, zijn gehouden tot geheimhouding.
Uw rechten
Op grond van de wet heeft u diverse rechten, zijnde:
- het recht op informatie over de verwerkingen;
- het recht op inzage in zijn gegevens;
- het recht op correctie van de gegevens als deze niet kloppen;
- het recht op verwijdering van de gegevens en ‘het recht om vergeten te worden’;
- het recht op beperking van de gegevensverwerking;
- het recht op verzet tegen de gegevensverwerking;
- het recht op overdracht van zijn gegevens (dataportabiliteit);
- het recht om niet onderworpen te worden aan een geautomatiseerde besluitvorming.
Inzagerecht:
U heeft het recht de door Het Hoge Veer verwerkte persoonsgegevens in te zien.
Correctie- en verwijderingsrecht
U heeft het recht gegevens te laten wijzigen of zelfs verwijderen indien de gegevens niet (langer) juist zijn, of indien de verwerking niet (langer) gerechtvaardigd is.
Recht op beperking van de gegevensverwerking
U heeft onder omstandigheden ook het recht op de beperking van de verwerking van uw gegevens. Dit houdt kort gezegd in dat Het Hoge Veer de verwerking van uw gegevens tijdelijk “bevriest”. U kunt dit recht inroepen in vier situaties:
- In afwachting van de beoordeling van een correctieverzoek;
- Indien gegevens eigenlijk gewist zouden moeten worden maar u geen verwijdering wenst;
- Indien Het Hoge Veer de gegevens niet langer nodig heeft terwijl u de gegevens wel nodig heeft voor de voorbereiding op een rechtszaak;
- In afwachting van de beoordeling van een bezwaar.
Recht op verzet tegen de gegevensverwerking
Wanneer u bezwaar maakt tegen het gebruik van uw persoonsgegevens om u te informeren activiteiten van Het Hoge Veer en soortgelijke verwerkingen dan zullen wij dit bezwaar altijd honoreren. Uw gegevens zullen vervolgens niet langer voor de direct marketingdoeleinden worden gebruikt.
Recht op overdracht van gegevens (dataportabiliteit)
U heeft het recht om de door u aan Het Hoge Veer verstrekte gegevens (terug) te ontvangen in een gangbaar bestandsformaat. Dit recht geldt alleen voor de persoonsgegevens die wij van u verwerken op grond van uw toestemming of een met u gesloten overeenkomst. Het recht geldt bovendien alleen voor de gegevens die wij al in digitale vorm verwerken (dus niet voor ‘papieren’ verwerkingen). U bent vrij die gegevens vervolgens door te geven aan een andere partij. Mocht er een koppeling bestaan tussen onze systemen en de systemen van de derden partij waaraan u de gegevens wilt laten doorgeven, dan kunnen wij die doorgifte mogelijk direct namens u verzorgen. Informeer daarvoor naar de mogelijkheden.
Intrekken van toestemming
U heeft te allen tijde het recht een eenmaal gegeven toestemming in te trekken. Wij zullen de verwerking dan onmiddellijkstaken. Het intrekken van de toestemming heeft geen terugwerkende kracht; alle verwerkingen die al hebben plaatsgevonden blijven dus rechtmatig.
Uitoefening van de rechten
Het uitoefenen van de rechten is voor in principe kosteloos behoudens misbruik. U oefent de rechten uit door contact op te nemen via de onderstaande contactgegevens.
Termijnen
Wij zullen uw vragen/verzoeken in beginsel binnen een maand beantwoorden. Mocht de beantwoording van uw vraag/verzoek meer tijd kosten, dan zullen wij u hiervoor binnen een maand informeren. Het kan zijn dat vanwege de complexiteit van de verzoeken
en/ of het aantal verzoeken de beantwoordingstermijn in totaal oploopt tot drie maanden
Identificatie
Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage, correctie, etc., door u is gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie uw pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van uw privacy.
De kopie van uw identiteitsbewijs wordt alleen ter vaststelling van uw identiteit gebruikt en na vaststelling direct vernietigd.
Individuele afweging bij ieder verzoek
We wijzen u er op dat de hiervoor beschreven rechten geen absolute rechten zijn. In specifieke situaties kan het zijn dat aan een bepaald verzoek geen gehoor gegeven kan worden. Mocht dat het geval zijn, dan zullen we dit uiteraard gemotiveerd aan u kenbaar maken. U kunt vervolgens in dat geval eventueel de gang naar de rechter maken.
Toezichthouder
Het staat u verder altijd vrij een klacht in te dienen bij de toezichthouder. De toezichthouder op de privacywetgeving is de Autoriteit Persoonsgegevens. U vindt de contactgegevens van de Autoriteit Persoonsgegevens via de website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Vragen
Verder staat het u uiteraard vrij vragen te stellen met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens door Het Hoge Veer. Neem voor vragen over de privacy contact met ons op via de onderstaande contactgegevens.
Wijzigingen
Dit privacy statement kan worden gewijzigd. Deze wijzigingen worden bekend gemaakt op de website van Het Hoge Veer. Het Hoge Veer kan uw persoonsgegevens verwerken voor nieuwe doeleinden die nog niet staan vermeld in dit privacy statement. In dat geval zullen wij contact met u opnemen alvorens uw gegevens te gebruiken voor deze nieuwe doeleinden, om u op de hoogte te stellen van de wijzigingen en om u de kans te bieden uw deelname te weigeren.
Contactgegevens
Als u vragen heeft over dit privacy statement of ons privacy beleid, of een beroep wilt doen op één van uw wettelijke rechten kunt u contact opnemen met drs. M. Konings (directeur/bestuurder) via mail: m.konings@hogeveer.nl.
Zorgorganisatie Het Hoge Veer heeft ook een cliëntenraad. Deze bestaat uit de volgende personen:
-
De heer Jan Verhoeven (voorzitter)
-
Mevrouw Daisy Vissers (secretaris)
-
Mevrouw Hannie Broeders (lid)
-
De heer Dick van Bruggen (lid)
De cliëntenraad is te bereiken via e-mail: clientenraad@hogeveer.nl, en telefonisch op werkdagen via 0162-513450 (optie 7).
De cliëntenraad heeft op zowel Locatie Bastion als Locatie Rivierzicht een brievenbus in de centrale entree voor opmerkingen en suggesties.
Brieven en poststukken kunt u sturen naar:
De Cliëntenraad – Hoofdstraat 2A/4A – 4941 DC Raamsdonksveer
Artikel 1: Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- werknemer: de werknemer die krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of publiekrechtelijke aanstelling arbeid verricht of heeft verricht dan wel degene die anders dan uit hoofde van een arbeidsovereenkomst arbeid verricht of heeft verricht ten behoeve van een zorgorganisatie.
- een vermoeden van een misstand: het vermoeden van een werknemer dat binnen de
zorgorganisatie waarin hij werkt of heeft gewerkt of bij een andere (zorg)organisatie indien hijdoor zijn werkzaamheden met die organisatie in aanraking is gekomen, sprake is van een
misstand voor zover:
het vermoeden gebaseerd is op redelijke gronden, die voortvloeien uit de kennis die de
werknemer bij zijn werkgever heeft opgedaan of voortvloeien uit de kennis die de werknemer
heeft gekregen door zijn werkzaamheden bij een ander bedrijf of andere organisatie, en
b. het maatschappelijk belang in het geding is bij: - een (dreigende) schending van een wettelijk voorschrift, waaronder een (dreigend)
strafbaar feit,
ii. een (dreigend) gevaar voor de volksgezondheid,
iii. een (dreigend) gevaar voor de veiligheid van personen,
iv. een (dreigend) gevaar voor de aantasting van het milieu,
v. een (dreigend) gevaar voor het goed functioneren van de openbare dienst of een
onderneming als gevolg van een onbehoorlijke wijze van handelen of nalaten,
vi. een (dreiging van) bewust onjuist informeren van publieke organen,
vii. een (dreigende) verspilling van maatschappelijke/collectieve middelen,
viii. (een dreiging van) het bewust achterhouden, vernietigen of manipuleren van
informatie over de onder i tot en met vii genoemde feiten; - melder: de werknemer die conform deze regeling een melding van een vermoeden van een
misstand doet; - Raad van Bestuur: degene(n) die is (zijn) benoemd als (lid van) het bestuur van de
zorgorganisatie; - Raad van Toezicht: degenen die zijn benoemd als lid van de Raad van Toezicht van de
zorgorganisatie; - adviseur: de adviseur is iedere natuurlijk persoon die het vertrouwen van de melder geniet en op wie uit hoofde van zijn beroep of ambt een geheimhoudingsplicht rust omtrent het aan hem/haar gemelde;
- vertrouwenspersoon: diegene die door de Raad van Bestuur is aangewezen om als zodanig
voor de zorgorganisatie te fungeren en van wie intern bekend is gemaakt dat hij of zij als
zodanig fungeert; dit kan een interne en/of externe vertrouwenspersoon zijn. - externe derde: iedere organisatie of vertegenwoordiger van een organisatie die naar het
redelijk oordeel van de melder het meest in staat mag worden geacht direct of indirect de
vermoede misstand te kunnen oplossen of te doen oplossen en derhalve het meest in
aanmerking komt om de externe melding van het vermoeden van een misstand bij te doen; - Huis: Huis voor klokkenluiders als bedoeld in artikel 1 sub a van de Wet Huis voor
klokkenluiders; - Afdeling advies van het Huis voor Klokkenluiders: de afdeling advies van het Huis, bedoeld in
artikel 1 sub c van de Wet Huis voor Klokkenluiders; - Afdeling onderzoek van het Huis voor Klokkenluiders: de afdeling onderzoek van het Huis,
bedoeld in artikel 1 sub c van de Wet Huis voor Klokkenluiders.
Artikel 2: Informatie, advies en ondersteuning voor de werknemer c.q. melder
- De werknemer c.q. de melder kan een adviseur in vertrouwen raadplegen over een vermoeden van een misstand en zich desgewenst door deze adviseur laten vertegenwoordigen.
- Ter zake het vermoeden van een misstand kan de werknemer c.q. de melder de
vertrouwenspersoon verzoeken om informatie, advies en ondersteuning inzake het vermoeden van een misstand. De vertrouwenspersoon functioneert met gezag, geloofwaardigheid en is in die hoedanigheid onafhankelijk van (de leiding van) de zorgorganisatie. - Indien de vertrouwenspersoon een werknemer c.q. melder is die in dienst is van de
zorgorganisatie, dan is op de vertrouwenspersoon de rechtsbescherming van artikel 21 van de Wet op de ondernemingsraden van toepassing. - Ter zake het vermoeden van een misstand kan de werknemer c.q. de melder de Afdeling
advies van het Huis voor Klokkenluiders verzoeken om informatie, advies en ondersteuning
inzake het vermoeden van een misstand.
Artikel 3 : Interne melding
- Tenzij sprake is van een uitzonderingsgrond als bedoeld in Artikel 7 lid 2 van deze regeling,
dient de melder de melding van een vermoeden van een misstand intern te melden bij de
Voorzitter van de Raad van Bestuur van de (zorg)organisatie waarin de vermoede misstand
plaatsvindt, volgens de in deze regeling beschreven interne procedure. - Indien de melding van een vermoeden van een misstand het functioneren en/of het handelenvan de Raad van Bestuur betreft, vindt deze plaats aan de Voorzitter van de Raad van Toezicht van de (zorg)organisatie waarin de vermoede misstand plaatsvindt.
- De melder kan het vermoeden van een misstand ook intern melden via de vertrouwenspersoon van de (zorg)organisatie waarin de vermoede misstand plaatsvindt.
Artikel 4: Vastlegging van de interne melding
- De melder doet de melding schriftelijk bij de Voorzitter van de Raad van Bestuur, en in geval
lid 2 van artikel 3 van toepassing is, de Voorzitter van de Raad van Toezicht. - Indien de melder de melding van een vermoeden (deels) mondeling doet bij de Voorzitter van de Raad van Bestuur, en in geval lid 2 van artikel 3 van toepassing is, de Voorzitter van de
Raad van Toezicht, draagt deze, in overleg met de melder, zorg voor een schriftelijke
vaststelling hiervan en legt deze vastlegging ter goedkeuring en ondertekening voor aan de
De melder ontvangt van de schriftelijke vastlegging een afschrift. - De Voorzitter van de Raad van Bestuur respectievelijk van de Raad van Toezicht stuurt binnen één week na ontvangst van de melding een ontvangstbevestiging aan de melder. In de ontvangstbevestiging wordt gerefereerd aan de oorspronkelijke (mondelinge) melding.
- Indien de melder de melding van een vermoeden van een misstand doet via de
vertrouwenspersoon, stuurt de vertrouwenspersoon de melding, in overleg met de melder en op de wijze zoals met de melder is overeengekomen, door naar de Raad van Bestuur, en in geval lid 2 van artikel 3 van toepassing is, de Voorzitter van de Raad van Toezicht, met
vermelding van de ontvangstdatum. Indien de melder de melding van een misstand (deels)
mondeling doet, draagt de vertrouwenspersoon, in overleg met de melder, zorg voor een
schriftelijke vastlegging hiervan, en legt deze vastlegging ter goedkeuring en ondertekening
voor aan de melder. De melder ontvangt van de melding en de schriftelijke vastlegging hiervan een afschrift.
Artikel 5: Vertrouwelijkheid melding en identiteit van de melder
- De Raad van Bestuur, respectievelijk de Raad van Toezicht en/of de vertrouwenspersoon
draagt/dragen er zorg voor dat de informatie over de melding zodanig wordt bewaard dat deze fysiek en digitaal alleen toegankelijk is voor degenen die bij de behandeling van de melding betrokken zijn. - Al degenen die bij de behandeling van een melding betrokken zijn, maken de identiteit van de melder niet bekend zonder uitdrukkelijke schriftelijke instemming van de melder en gaan met de informatie over de melding vertrouwelijk om.
- Indien het vermoeden van een misstand is gemeld via de vertrouwenspersoon en de melder
geen toestemming heeft gegeven zijn identiteit bekend te maken, wordt alle correspondentie over de melding verstuurd aan de vertrouwenspersoon en stuurt de vertrouwenspersoon dit onverwijld door aan de melder.Artikel 6: Standpunt
- Nadat de melding is gedaan, verricht de Raad van Bestuur respectievelijk de Raad van Toezicht een zorgvuldig onderzoek naar het gemelde vermoeden van een misstand. Tijdens het onderzoek zal de Raad van Bestuur de melder horen.
- Indien de melder de melding bij de vertrouwenspersoon heeft gedaan en de melder zijn of haar identiteit niet bekend wil maken, dan kan de Raad van Bestuur respectievelijk de Raad van Toezicht haar vragen schriftelijk aan de melder stellen via de vertrouwenspersoon. De
vertrouwenspersoon zal de vragen doorgeleiden aan de melder die de vragen schriftelijk en
anoniem kan beantwoorden. Vervolgens zal de vertrouwenspersoon de antwoorden op de
vragen anoniem doorgeleiden aan de Raad van Bestuur respectievelijk de Raad van Toezicht. - Binnen een periode van 8 weken vanf het moment van de interne melding, wordt de melder door de Raad van bestuur respectievelijk Raad van toezicht of vertrouwnespersoon schriftelijk op de hoogte gesteld van het inhoudelijk standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand. Daarbij wordt tevens aangegeven tot welke stappen de interne melding heeft geleid. Het standpunt wordt geformuleerd met inachtneming van het evntueel vertrouwelijke karakter van de te verstrekken (bedrijfs)informatie en de ter zake geldende wettelijke bepalingen, zoals privacyregelgeving.
- De raad van bestuur respectievelijk de Raad van Toezicht zal in een gesprek met de melder
dan wel de vertrouwenspersoon het inhoudelijke standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand toelichten en de melder in staat stellen hier op te reageren. - Als het standpunt niet binnen acht weken kan worden gegeven, wordt de melder door de Raad van Bestuur respectievelijk door de Raad van Toezicht of door de vertrouwenspersoon hiervan voor het verstrijken van de periode van acht weken schriftelijk in kennis gesteld. Daarbij wordt aangegeven binnen welke termijn de melder het standpunt tegemoet kan zien. Deze aanvullende termijn mag maximaal vier weken bedragen.
Artikel 7: Externe melding
- De melder kan na het doorlopen van de procedure inzake de interne melding als bedoeld in
artikel 3 en 6 een redelijk vermoeden van een misstand extern melden, indien:
de melder het niet eens is met het standpunt als bedoeld in artikel 6 en van oordeel is dat
het vermoeden van een misstand ten onrechte terzijde is gelegd en dit in lijn met artikel 6
lid 4 aan de Raad van Bestuur respectievelijk de Raad van Toezicht heeft laten weten;
b. de melder het niet eens is met de wijze waarop de werkgever zich jegens de melder heeft
gedragen naar aanleiding van een melding van een vermoeden van een misstand en dit in
lijn met artikel 6 lid 4 aan de Raad van Bestuur respectievelijk de Raad van Toezicht heeft
laten weten.
c. de melder geen standpunt heeft ontvangen binnen de termijn(en) als bedoeld in artikel 6
leden 3 en 5. - De melder kan direct een externe melding doen van een vermoeden van een misstand indien
het eerst doen van een interne melding in redelijkheid niet van hem kan worden gevraagd. Dat
is in ieder geval aan de orde indien dit uit enig wettelijk voorschrift voortvloeit of sprake is van:
acuut gevaar, waarbij een zwaarwegend en spoedeisend maatschappelijk belang
onmiddellijke externe melding noodzakelijk maakt;
b. een redelijk vermoeden dat één of meerdere leden van de Raad van Bestuur en één of
meerdere leden van de Raad van Toezicht binnen de organisatie van de werkgever bij de
vermoede misstand betrokken zijn;
c. een situatie waarin de melder in redelijkheid kan vrezen voor tegenmaatregelen als gevolg
van de interne melding;
d. een duidelijk aanwijsbare dreiging van verduistering of vernietiging van bewijsmateriaal;
e. een eerdere melding overeenkomstig de procedure van dezelfde misstand, die de misstand niet heeft weggenomen;
f. een wettelijke plicht tot directe externe melding. - De melder kan de externe melding doen bij een externe derde. Daarbij geldt dat de melding
van het vermoeden van een misstand plaats dient te vinden aan die externe derde/externe
instantie die daarvoor naar redelijk oordeel het meest in aanmerking komt. De melder houdt
enerzijds rekening met de effectiviteit waarmee die externe derde kan ingrijpen en anderzijds met het belang van de zorgorganisatie bij een zo gering mogelijke schade als gevolg van dat ingrijpen. Onder externe derden wordt in ieder geval verstaan:
een instantie die belast is met de opsporing van strafbare feiten;
b. een instantie die is belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of
krachtens enig wettelijk voorschrift
c. een andere daartoe bevoegde instantie waar het vermoeden van een misstand kan
worden gemeld, waaronder de afdeling onderzoek van het Huis voor Klokkenluiders.
Artikel 8: Rechtsbescherming melder
- De melder van een vermoeden van een misstand die te goeder trouw zowel in formeel als in
materieel opzicht zorgvuldig handelt, wordt in zijn rechtspositie beschermd. Hieronder wordt
verstaan dat de melder door of vanwege zijn of haar melding van een vermoeden van een
misstand op geen enkele wijze wordt benadeeld in zijn rechtspositie jegens de zorgorganisatie. - Rechtspositionele besluiten, indien en voor zover deze verband houden met de melding van
een redelijk vermoeden van een misstand die in ieder geval onder de in lid 1 bedoelde
rechtsbescherming vallen, zijn besluiten gericht op het:
verlenen van ontslag, anders dan op eigen verzoek;
b. tussentijds beëindigen of het niet verlengen van een tijdelijk dienstverband;
c. niet omzetten van een tijdelijk dienstverband in een vast dienstverband;
d. verplaatsen of overplaatsen of het weigeren van een verzoek daartoe;
e. treffen van een disciplinaire maatregel;
f. onthouden van salarisverhoging;
g. onthouden van promotiekansen;
h. afwijzen van verlof. - Van formeel zorgvuldig handelen is sprake indien:
de melder de desbetreffende feiten eerst intern aan de orde heeft gesteld als bedoeld in
Artikel 3, tenzij dat in redelijkheid niet van hem/haar kon worden gevergd zoals voorzien in
deze regeling;
b. de melder bij externe melding zoals voorzien in deze regeling de feiten op een passende en evenredige wijze bekend maakt. - Van materieel zorgvuldig handelen is sprake indien:
de melder een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden heeft dat de betreffende feiten
juist zijn;
b. de externe bekendmaking een maatschappelijk belang betreft als bedoeld in Artikel 1 lid 2
onder b in het geding is; - het belang van externe bekendmaking in maatschappelijk opzicht prevaleert boven het
belang van de zorgorganisatie bij geheimhouding.
Artikel 9: Slotbepalingen
- Deze regeling treedt in werking op 9-2-2017.
- Deze regeling wordt algemeen bekend gemaakt en is te vinden op [http://hogeveer.nl/].
- Vanaf het moment van inwerkingtreding is Paola Disch ( 06 – 51 36 03 46, e-mailadres: bmw@surplusgroep.nl) als vertrouwenspersoon ten behoeve van deze regeling benoemd.
Toelichting
Hoofdstuk 1: Definities
Centrale begrippen
In de regeling staat één begrip centraal: het vermoeden van een misstand. Bij een misstand is het
maatschappelijk belang in het geding.
De regeling gaat uit van het principe dat de melder in beginsel intern melding doet.
De mogelijkheid tot externe bekendmaking, het zogenaamde klokkenluiden, is voorbehouden aan
de categorie ernstige immorele praktijken met een groot maatschappelijk belang. De externe
melding van het vermoeden van een misstand gebeurt niet toevallig of met het oogmerk van eigen
belang: de klokkenluider heeft nadrukkelijk de bedoeling de noodklok te luiden om de
gemeenschap te waarschuwen voor een specifieke, acute of dreigende misstand. Met de
openbaarmaking dient de klokkenluider aldus het algemeen belang. Deze externe melding vindt op
proportionele wijze plaats aan personen of organen die met het oog op effectief ingrijpen, het
meest in aanmerking komen. Daarbij dient de melder de klokkenluidersregeling in acht te nemen.
Met de invoering van de Wet Huis voor Klokkenluiders is tevens een Afdeling onderzoek ingesteld,
die externe meldingen ontvangt en beoordeelt.
Hoofdstuk 2: Interne procedure
Rol Raad van Bestuur/Raad van Toezicht
Het vermoeden van een misstand betreft aangelegenheden van een zodanige ernst, dat die tot de
verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur behoren. Daarom vindt de melding in principe aan
de (voorzitter van de) Raad van Bestuur plaats. Betreft de melding het functioneren van de Raad
van Bestuur, dan wordt de melding in behandeling genomen door de Raad van Toezicht.
Voor de zorgorganisatie is de interne melding een belangrijk instrument om zo nodig haar
verantwoordelijkheid te nemen en in te grijpen. De Raad van Bestuur dient daarom tijdig kennis te
dragen van vermoedens van een misstand, zodat zij passende maatregelen kan nemen.
Vertrouwenspersoon
De organisatie kan er ook voor kiezen een vertrouwenspersoon aan te wijzen en de melding bij
hem of haar te laten plaatsvinden. Het bieden van de mogelijkheid om een vertrouwenspersoon te
raadplegen, kan ertoe bijdragen dat de melding (op de juiste wijze) wordt gedaan. De
onafhankelijke vertrouwenspersoon kan, naast het registreren en doorgeleiden van de melding,
eventueel optreden als procesbewaker en kan een belangrijke raadgever zijn voor de melder. Zo
kan de vertrouwenspersoon de melder behoeden voor procedurele fouten, samen met de melder
de ernst van de melding beoordelen en de melder eventueel doorverwijzen naar andere instanties.
De vertrouwenspersoon kan hierdoor een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstelling van de
regeling, dat een veilig klimaat wordt geschapen waarin meldingen van een vermoeden van een
misstand gewaardeerd worden.
Voor de goede orde wordt aangegeven dat de vertrouwenspersoon niet zelf de meldingsinstantie is,
niet zelf klachten behandelt, geen oordelen velt, geen uitspraken doet en geen sancties kan
opleggen.
De zorginstelling kan desgewenst zelf het aantal personen bij wie de melding van een misstand
intern kan worden gedaan, uitbreiden. Het is voorstelbaar dat de zorginstelling om haar moverende
redenen bijvoorbeeld ook (direct of hogere) leidinggevenden van de melder in de regeling opneemt
als persoon waaraan de melding kan worden gedaan. Ook voor deze persoon geldt dat hij niet zelf
de meldingsinstantie is, niet zelf klachten behandelt, geen oordelen velt, geen uitspraken doet en
geen sancties kan opleggen. De direct of hogere leidinggevenden geeft de melding in overleg met
de melder en op de wijze zoals met de melder is overeengekomen, door naar de Raad van Bestuur.
Adviseur
Met een adviseur doelt deze regeling op een persoon die uit hoofde van zijn functie geheimhouding
is verschuldigd, zoals een advocaat. Deze adviseur kan de melder adviseren over de passende weg
voor de melding. Bovendien kan de adviseur hem/haar wijzen op eventuele risico’s. De hier
bedoelde adviseur heeft uit hoofde van zijn functie een geheimhoudingsplicht. We wijzen erop dat
de melder die de door hem/haar vermoede onregelmatigheid of misstand in goed vertrouwen
voorlegt aan iemand zonder beroeps- of ambtsgeheim, die de misstand vervolgens in de publiciteit
brengt, er rekening mee dient te houden dat hem/haar dat kan worden aangerekend. Als de
zorgorganisatie ervoor kiest een ruimere omschrijving voor adviseur te hanteren dan de groep met
een beroeps- of ambtsgeheim, dan is het raadzaam een geheimhoudingsplicht ter zake van het
gemelde voor te schrijven.
Afdeling advies van het Huis voor Klokkenluiders
Met de invoering van de Wet Huis voor Klokkenluiders is het voor de melder mogelijk om
informatie, advies of ondersteuning bij de afdeling advies van het Huis van Klokkenluiders te
vragen over de te ondernemen stappen inzake het vermoeden van een misstand. Daarnaast geeft
deze afdeling algemene voorlichting over het omgaan met een vermoeden van een misstand. Ook
kan deze afdeling verwijzen naar bestuursorganen of diensten die zijn belast met de opsporing van
strafbare feiten of met het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften.
Hoofdstuk 3: Externe melding
Kenmerkend voor de klokkenluidersregeling is de mogelijkheid tot externe melding van redelijke
vermoedens van illegale of immorele praktijken die plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van
de zorgorganisatie en waarbij een groot maatschappelijk belang in het geding is, aan personen of
organisaties die daartegen effectief in kunnen grijpen.
Hoofdregel daarbij is dat eerst de interne procedure omtrent een misstand doorlopen moet zijn.
Hierop zijn in de regeling echter uitzonderingen voorzien, bijvoorbeeld in situaties waarin dit in
redelijkheid niet gevergd kan worden, er acuut gevaar dreigt of wanneer op grond van de wet een
meldingsplicht bestaat, zoals aan het Openbaar Ministerie.
Externe melding is gerechtvaardigd als er van een zodanig zwaarwegend maatschappelijk belang
sprake is, dat het belang van de zorgorganisatie bij geheimhouding daarvoor moet wijken. Het klokkenluiden kan echter grote gevolgen hebben. De zorgorganisatie kan in diskrediet worden
gebracht en schade leiden. Deels is schade vaak niet te voorkomen, wel kan onnodige schade
voorkomen worden. Daarom dient externe melding van het vermoeden van een misstand plaats te
vinden aan die externe persoon of organisatie die daarvoor naar redelijk oordeel het meest in
aanmerking komt. Dit zijn primair organisaties als de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de
Arbeidsinspectie of het Openbaar Ministerie. Daarbij houdt de melder enerzijds rekening met de
effectiviteit waarmee die externe derde kan ingrijpen en anderzijds het belang van de
zorgorganisatie bij een zo gering mogelijke schade als gevolg van dat ingrijpen. Van de melder
wordt met andere woorden verwacht dat hij proportioneel handelt.
Afdeling onderzoek van het Huis van Klokkenluiders
Met de invoering van de Wet Huis voor Klokkenluiders is een Afdeling onderzoek van het Huis van
Klokkenluiders ingesteld. Die ontvangt en beoordeelt ook externe meldingen. De externe melding
bij een Afdeling onderzoek dient te worden gedaan door middel van een verzoekschrift en moet
aan een aantal wettelijke vereisten voldoen. Verwezen wordt naar artikel 5 en artikel 6 van de Wet
Huis voor Klokkenluiders. Onder andere zal de Afdeling onderzoek het verzoekschrift in beginsel
niet in behandeling nemen als de melder niet eerst intern het vermoeden van een misstand heeft
gemeld, tenzij dat van de melder in redelijkheid niet kan worden gevraagd.
Als het verzoekschrift in behandeling wordt genomen door de Afdeling onderzoek, dan zal deze
afdeling onderzoek doen naar het vermoeden van een misstand, de wijze waarop de werkgever
zich jegens de werknemer heeft gedragen naar aanleiding van een melding van een vermoeden
van een misstand en een algemene aanbeveling formuleren over het omgaan met een vermoeden
van een misstand.
Hoofdstuk 4: Rechtsbescherming melder
De rechtsbescherming van de te goeder trouw handelende melder vormt de kern van deze
regeling. Die bescherming houdt in dat deze melder op geen enkele wijze wegens de melding van
een vermoeden van een misstand mag worden benadeeld in zijn of haar rechtspositie binnen de
zorgorganisatie.
Anonieme melding dient zoveel mogelijk voorkomen te worden. Reden daarvoor is dat het niet
mogelijk is de melder aldus aan te kunnen spreken en om nadere uitleg te vragen over de
onregelmatigheid of misstand. Ook kan aan een anonieme melder geen rechtsbescherming worden
geboden vanwege zijn anonimiteit.
Deze rechtspositionele bescherming betekent overigens niet dat er geen arbeidsrechtelijke
maatregelen meer kunnen worden getroffen ten aanzien van een melder. Dit mag alleen niet indien
en voor zover een dergelijk besluit verband houdt met een melding van een redelijk vermoeden
van een onregelmatigheid of misstand.
Informatie over de personeelssamenstelling van Zorgorganisatie Het Hoge Veer (ZHHV)
Een zelfredzame cliënt staat centraal in de visie en missie van Zorgorganisatie Het Hoge Veer (ZHHV). ZHHV probeerteen woon- en leefklimaat te creëren waarin de cliënt, ondanks eventuele (toenemende) afhankelijkheid van anderen, zelf richting geeft aan het eigen leven. Om dat te kunnen bereiken spelen medewerkers een bepalende rol.
ZHHV ondersteunt, faciliteert en begeleidt haar medewerkers in het werkproces waarin de cliënt centraal staat. Het ontwikkelen en leren van medewerkers is noodzakelijk voor het kunnen bieden van klantgerichte, vernieuwende en kwalitatief goede zorg, daar wordt dan ook veel in geïnvesteerd. Zowel in opleidingen om al haar medewerkers bevoegd en bekwaam te houden en deskundigheid te vergroten, als in het opleiden tot een hoger niveau.
Verder wordt er binnen de organisatie gewerkt met resultaatverantwoordelijke teams. Door het inzetten van resultaatverantwoordelijke teams ontstaat er een situatie waarbij meer gebruik wordt gemaakt van creativiteit en het leervermogen van medewerkers (lerende organisatie). De coördinator ondersteunt en coacht het team hierin.
In onderstaande tabellen meer informatie over de personeelssamenstelling van ZHHV
Uitwerking indicatoren personeelssamenstelling 2021
Indicator | Antwoord obv meetinstructie 2021 |
2.1.1 Aantal personeelsleden | 128 |
2.1.2 Aantal FTE | 84,54 |
2.1.3 Percentage personeel met arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd | 43,7% |
2.1.4 Percentage inzet uitzendkrachten/PNIL | 5,8% |
2.1.5 Percentage kosten uitzendkrachten | 10,1% |
2.1.6 Gemiddelde contractomvang | 0,7 fte per personeelslid |
2.2.1 Percentage FTE per niveau | Niveau 1: 3,9%
Niveau 2: 21,4% Niveau 3: 47,7% Niveau 4: 7,9% Niveau 5: 3,5% Niveau 6: 0% Behandelaren/(para)medisch: 0% Overig zorgpersoneel 3,1% Leerlingen: 12,5% |
2.2.2 aantal stagiaires | 11 |
2.2.3 aantal vrijwilligers | 80 |
2.3.1 ziekteverzuimpercentage | 9,4% |
2.3.2 verzuimfrequentie | 1,11 |
2.4.1 Percentage instroom | 19,6% |
2.4.2 Percentage uitstroom | 19,6% |
2.4.3 Percentage doorstroom kwalificatieniveau | 5,1% |
2.5.1 FTE zorg/cliëntratio | 0,68 |
Wat is een vertrouwenspersoon?
De extern vertrouwenspersoon voor medewerkers is in dienst bij Surplus en daardoor onafhankelijk, je kunt bij haar terecht met zaken die je vertrouwelijk wilt bespreken. Een vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, kan je adviseren, begeleiden en eventueel doorverwijzen. Zijn er zaken waardoor jij je niet veilig voelt in je werk? Kun of wil je er niet over praten met je leidinggevende of een collega? Je kunt altijd terecht bij de vertrouwenspersoon! De vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht.
Hoe kan ik de extern vertrouwenspersoon bereiken?
Je kunt een mail sturen naar paola.disch@surplus.nl. Je kunt de extern vertrouwenspersoon ook rechtstreeks benaderen op telefoonnummer 0651360346.
Waarover kan ik met een vertrouwenspersoon praten?
Je kunt met de vertrouwenspersoon alles bespreken met betrekking tot ongewenst gedrag in de werksituatie.
Ongewenst gedrag, wat is dat?
Er is sprake van ongewenst gedrag in de werksituatie, wanneer je een bepaalde houding of opmerking van iemand anders op het werk als ongewenst ervaart. Het kan bijvoorbeeld gaan om dubbelzinnige, uitdagende, vernederende of racistische grappen of opmerkingen van collega’s, leidinggevenden, vrijwilligers, leveranciers, cliënten, bewoners en hun bezoekers. Handtastelijkheden met een seksuele bijbedoeling behoren ook tot ongewenst gedrag, evenals pesterijen, mobbing (pesten in groepsverband), discriminatie en vormen van agressiviteit.
Heeft de vertrouwenspersoon geheimhoudingsplicht?
Ja, een vertrouwenspersoon heeft de plicht tot geheimhouding. De vertrouwenspersoon doet niets met jouw verhaal zonder overleg met jou. Jij bepaalt wat er gebeurt. Wil je alleen praten, dan kan dat ook.
Zorgorganisatie het Hoge Veer is een samenwerking aangegaan met de Wijngaerd uit Made en Zorgplein Maaswaarden uit Wijk en Aalburg. In het kader van het thema ‘Leren en verbeteren van Kwaliteit’ gaan zij samen invulling geven aan de inrichting van een Lerend Netwerk. Download hieronder de getekende samenwerkingsovereenkomst:
Samenwerkingsovereenkomst Lerend Netwerk Verpleeghuiszorg 2020-2022
Inleiding
De medewerkers van Zorgorganisatie Het Hoge Veer helpen u graag en doen dagelijks hun werk zo goed mogelijk. Toch kan het voorkomen dat zaken niet lopen zoals u wenst, zoals bijvoorbeeld:
-
u voelt zich niet begrepen of serieus genomen
-
tijdens contacten met één van de medewerkers is er iets misgegaan
-
bepaalde zaken hadden volgens u anders gekund
Uw belevenissen, ook de positieve, zijn voor u maar ook voor de organisatie belangrijk. Wij kunnen leren van uw opmerkingen, waardoor wij u nog beter van dienst kunnen zijn.
Indien u niet tevreden bent, laat het ons dan weten zodat wij samen met u een oplossing kunnen vinden.
Algemene klacht
Een algemene klacht heeft betrekking op algemene zaken, zoals bijvoorbeeld de zorgverlening. De behandeling van deze klachten volgt de regeling zoals vermeld in de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Specifieke klacht
Zie voor de klachten die vallen onder de Wet zorg en dwang, de eigen klachtenregeling bij het tabblad Wet zorg en dwang.
Klachtenregeling
U leest in het kort op welke wijze u uw klacht kenbaar en bespreekbaar kan maken.
Informatie over de opvang en bemiddeling van uw klacht, de klachtbehandeling en de beroepsmogelijkheid, kunt u opvragen bij de vertrouwenspersoon.
Vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris
De vertrouwenspersoon zorgt voor de begeleiding en/of bemiddeling van klachten. Als u dat wenst, biedt de vertrouwenspersoon ondersteuning bij het formuleren van de klacht. De vertrouwenspersoon houdt u op de hoogte van de te volgen stappen om de klacht naar tevredenheid op te lossen.
Mogelijkheden om uw klacht kenbaar te maken.
-
Gesprek met de betrokken medewerker/leidinggevende en/of directie
-
Begeleiding en/of bemiddeling door de vertrouwenspersoon
-
Behandeling door de klachtencommissie
-
Beroepsmogelijkheden
Stap 1 Een gesprek
Het verdient de voorkeur uw klacht of probleem in eerste instantie rechtstreeks te bespreken met de medewerker die u verantwoordelijk acht voor uw onvrede en/of de verantwoordelijke verzorgende en/of de leidinggevende.
Komen de cliënt/vertegenwoordiger en de betreffende medewerker niet tot een tevreden oplossing dan kan de klacht besproken worden met de locatiemanager. De klacht kan mondeling of schriftelijk worden ingediend.
Daarnaast is er ook altijd de mogelijkheid een klacht te bespreken met de directie. De klacht kan mondeling of schriftelijk worden ingediend.
Wanneer u vooraf uw punten opschrijft, heeft u een geheugensteuntje tijdens het gesprek.
Een gezamenlijk gesprek leidt meestal tot een oplossing van het probleem.
Stap 2 Begeleiding & Bemiddeling
Begeleiding
Indien u niet tevreden bent over het gesprek kunt u uw klacht mondeling kenbaar maken bij de vertrouwenspersoon. Deze bekijkt samen met u hoe uw klacht verder behandeld kan worden. De vertrouwenspersoon kan u helpen de klacht op papier te zetten, een afspraak te maken met de betrokken medewerker, teamleider en/of de directeur of een afspraak te maken met de klachtencommissie.
De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht en mag zonder uw toestemming geen informatie opvragen of aan anderen gegeven.
In de nieuwsbrief staan de naam en de contactgegevens van de vertrouwenspersoon.
Bemiddeling
De vertrouwenspersoon brengt cliënt, familie of bezoeker en degene waarover een klacht is geuit bij elkaar.
Het doel is de klacht naar tevredenheid op te lossen. Het gaat daarbij niet om de formele uitspraak over “het gelijk”, maar om het wegnemen van uw ongenoegen.
De vertrouwenspersoon maakt van het onderzoek en de bemiddeling een verslag, waarvan u een exemplaar krijgt. U laat weten aan wie dit verslag moet worden verstuurd., bijvoorbeeld aan betrokkenen, leidinggevende, locatiemanager en/of directeur.
Heeft het gesprek en bemiddeling niet geholpen om uw onvrede weg te nemen, dan kunt u of de vertrouwenspersoon, met uw instemming, de klacht schriftelijk ter behandeling voorleggen aan de externe klachtencommissie.
Stap 3 Behandeling door de klachtencommissie
Zorgorganisatie Het Hoge Veer heeft een externe klachtencommissie, die niet verbonden is aan de organisatie te weten de Regionale Klachtencommissie.
De Regionale Klachtencommissie behandelt algemene klachten in het kader van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
De klachtencommissie is onafhankelijk en heeft een geheimhoudingsplicht. Aan de klachtenbehandeling zijn voor u geen kosten verbonden. Indien u zich laat bijstaan door een adviseur zijn deze kosten voor uw rekening. Voor nadere informatie en/of schriftelijke indiening van uw klacht wordt u verwezen naar de ambtelijk secretaris van de Regionale Klachtencommissie.
Werkwijze
U dient uw klacht schriftelijk in bij de Regionale Klachtencommissie. Deze bevestigt de ontvangst van uw klacht. De klachtencommissie onderzoekt en behandelt uw klacht en geeft u de gelegenheid deze toe te lichten. U kunt zich laten bijstaan door een familielid of de vertrouwenspersoon. De klachtencommissie gaat na of uw klacht gegrond is.
Ingeval de klacht namens een cliënt wordt geuit, zal de klachtencommissie nagaan of de cliënt of diens wettelijke vertegenwoordiger hiermee instemt. U dient dan een schriftelijke machtiging toe te voegen.
Klachtenafhandeling
Algemene klacht (Wkkgz):
De ambtelijke secretaris van de RKC (Regionale Klachtencommissie) maakt zowel van de afzonderlijke als de gezamenlijke zitting wordt een verslag gemaakt dat met het advies naar betrokkenen wordt gestuurd.
Raad van Bestuur deelt binnen twee weken na het advies van de RKC zijn oordeel over de klacht mee. Deze stuurt hij naar klager en klachtencommissie.
Stap 4 Beroepsmogelijkheden
I De Geschillencommissie
Vindt de klager dat hem met dat oordeel geen recht wordt gedaan dan is sprake van een geschil dat de klager kan voorleggen aan een externe geschillencommissie. Deze commissie neemt bindende besluiten en kan bepalen dat de zorgaanbieder schade die de cliënt heeft geleden moet vergoeden.
Slotopmerkingen
Als de vertrouwenspersoon en/of de klachtencommissie informatie nodig heeft uit uw dossier kan dit alleen met uw schriftelijke toestemming.
Heeft u naar aanleiding van deze folder nog vragen of wilt u nadere informatie dan kunt u altijd contact opnemen met de directeur, de heer M. Konings.
Begeleiding & Bemiddeling:
Vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris is
Sabine van Pelt
Zij is werkzaam bij Facit en bereikbaar op tel: 0251-21 22 02
of via mail sabine.van.pelt@facit.nl
Klachtenbehandeling:
Regionale Klachtencommissie
Zorginstellingen Midden en West Brabant
Helma Martens
Ambtelijk secretaris
Postbus 9630, 4801 LS Breda
helma.martens@benoe.nl
Beroep:
De Geschillencommissie VVT
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Telefoonnummer: 070 – 310 53 10
www.degeschillencommissie.nl
Download hier het uitgebreide Kwaliteitsverslag 2023 (pdf, opent in nieuw venster) of de korte publieksvriendelijke versie.
Download hier de Beleidsnotitie Wet zorg en dwang van Zorgorganisatie Het Hoge Veer.
Eén van de belangrijkste taken van de vertrouwenspersoon is bereikbaar te zijn voor (familie van) cliënten die te maken hebben gekregen met een ongewenste omgangsvorm, een volgens de (familie van de) cliënt onjuiste behandeling of een ander probleem. Wanneer de (familie van) de cliënt er niet zelf uitkomt met de betreffende medewerker of leidinggevende of het moeilijk vindt het probleem bespreekbaar te maken, kan de vertrouwenspersoon ingeschakeld worden. Deze biedt een luisterend oor en geeft waar mogelijk advies. Samen met (familie van) de cliënt wordt besproken wat deze wil en hoe dit het beste bereikt kan worden. De ervaring leert dat dit er vrijwel altijd toe leidt dat men weer in gesprek kan komen met de betreffende medewerker(s) en daarbij de gelegenheid krijgt te zeggen wat de cliënt dwars zit. Zo kan het vertrouwen weer hersteld worden. De vertrouwenspersoon kan bijvoorbeeld helpen door de cliënt in gesprek te brengen met de medewerker(s) die het betreft of daarbij zelf ook aanwezig zijn.
Ook kan de vertrouwenspersoon ondersteunen bij het verwoorden van een klacht en de cliënt begeleiden als deze de klacht bij Het Hoge Veer aan de orde wil stellen. Maar meestal hoeft het dus zover niet te komen. De vertrouwenspersoon zal uw melding altijd vertrouwelijk behandelen.
Vertrouwenspersonen hebben namelijk een geheimhoudingsplicht. Er zijn echter wettelijke bepalingen die de geheimhoudingsplicht beperken. Met name gaat het dan over de artikelen 160 (verkrachting) en 162 (ambtsmisdrijven) uit het Wetboek van Strafvordering. Met betrekking tot deze misdrijven geldt een aangifteverplichting voor iedereen, dus ook voor vertrouwenspersonen.
De externe vertrouwenspersoon van het Hoge Veer is Sabine van Pelt en zij is te bereiken van het kantoor van Facit 0251 – 212 202 of via advies@facit.nl
De cliënten welke onder de Wet Zorg en Dwang vallen hebben een andere vertrouwenspersoon, zie wet zorg en dwang.
Nu de zorg toenemend digitaliseert, wordt het mogelijk dat u ook digitaal over uw zorggegevens kan beschikken. Iedereen heeft namelijk het recht om ‘digitaal mee te doen’ in de maatschappij. Als cliënt of naaste heb je veelal te maken met verschillende zorgverleners en zorgorganisaties die allemaal hun eigen portaal of werkwijze hebben met betrekking tot het ter beschikking stellen van zorggegevens. Het fijnste zou zijn als u deze gegevens naar eigen inzicht zou kunnen rangschikken en eventueel aanvullen met andere persoonlijke gegevens. Dit kan door middel van een PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving).
Een PGO is een app of website waarmee je zelf je gezondheid in de gaten kunt houden. Wilt u het advies van de huisarts aan uw dokter in het ziekenhuis laten zien? Wilt u een gesprek met de dokter beter voorbereiden? Of wilt u een completer beeld van uw gezondheid? Een PGO kunt u hierbij helpen.
Iedereen is anders. Hoe u uw PGO gebruikt, hangt af van uw situatie en wensen. Je kunt een PGO gebruiken en daarmee uw eigen zorgorganisaties, inclusief huisarts en apotheek, op een eenvoudige manier benaderen. Een PGO geeft u zelf regie en controle, door meer inzicht in eigen gezondheid en wat u daarvoor zou kunnen doen.
Iedereen van 16 jaar en ouder kan gratis een kopie van zijn medische gegevens in een PGO ophalen. Deze gegevens staan in de computer bij verschillende zorgverleners. Bijvoorbeeld bij het ziekenhuis, de huisarts of therapeut. Nog niet alle zorgverleners kunnen verbinden met een PGO. Dat lukt alleen bij een zorgverlener die het MedMij-label heeft. Dit kun je checken op digitalezorggids.nl.
Het elektronisch cliënten dossier (ECD) van Het Hoge Veer is inmiddels geschikt gemaakt om gegevens via een PGO op te halen en dat is op kleine schaal getest. Naast basisinformatie van de cliënt betreft dat ook (onderdelen van) het zorgplan en enkele andere gegevens. De komende tijd zal de op te halen informatie gestaag groeien, waardoor het PGO een steeds completer overzicht zal bieden. Elke PGO biedt andere functies. U kunt zelf een PGO gebruiken die bij u past; over alle PGO’s vindt u informatie op digitalezorggids.nl.
Waar op letten als u een PGO kiest?
Door u zelf vier vragen te stellen komt u erachter wat voor u belangrijk is aan een PGO. Dit helpt u met kiezen voor de PGO die bij u past.
- Welke medische gegevens wil ik nu of in de toekomst in mijn PGO verzamelen?
- Welke andere functies vind ik belangrijk in mijn PGO?
- Wil je je PGO als app of website gebruiken?
- Wat wil je betalen voor de extra functies in je PGO?
Via de website www.pgo.nl is aanvullende informatie te vinden en hier worden ook nieuwe ontwikkelingen bijgehouden.